Wijnkoperij de Gouden Ton

|

“Wijnkenners hoeven niet meer naar Amsterdam of Haarlem voor hun liefhebberij”, zegt trotse eigenaar van Wijnkoperij De Gouden Ton Ian Wolbrink, “en dat is precies wat belangstellenden mij dit eerste jaar in mijn zaak vertelden. Uit de hele Duin- en Bollenstreek en Leidse regio komen ze met plezier naar Oegstgeest. Het is voor hen hier in De Kempenaerstraat veel relaxter. Zonder de grootstedelijke haast kan ik met mijn gasten veel meer tijd besteden aan een goede selectie.” Vanaf 1 oktober is Wolbrink ook eigenaar van de ‘moederwinkel’ van de keten aan de Denneweg in Den Haag.

Talenkennis

Wolbrink is geen beginneling. Voordat hij in Oegstgeest zijn eigen zaak begon werkte hij al ruim acht jaar als manager van de vestiging aan de Denneweg. Daarvoor was hij jaren regiomanager van het inkoopbedrijf van de exclusieve keten. “Ik ben een horecaverkoper die het winkelvak geleerd heeft. En in de winkel draait de verkoop om het verhaal dat je kunt vertellen. Liefhebbers komen naar de winkel voor een beleving. Die willen hun smaak, hun voorkeuren aan onze kennis van wijnen toetsen. Wij maken samen een verhaal rond de gelegenheid waarvoor ze iets zoeken; of de stemming waarmee ze de winkel zijn binnengekomen. Onderdeel van dat verhaal is de verkoop van één of meerdere flessen.” Dat klanten-contact mag tijd kosten en die heeft Wolbrink in de winkel in Oegstgeest.

Vliegende start met crowdfunding

Toen de keus voor Oegstgeest definitief werd heeft Wolbrink het startkapitaal voor zijn zaak opgehaald bij een kleine groep relaties. “Ik ben een crowdfunding-actie begonnen en had vrij snel genoeg bij elkaar. In vijf jaar tijd los ik af: sommigen met een bepaalde meerwaarde in wijn, anderen met rente en aflossing.

In dit eerste jaar draait het bedrijf al boven de begroting. Mijn geldschieters kunnen dus tevreden zijn.” Dat waren ze waarschijnlijk toch al, want ze komen uit de kring relaties die Wolbrink in de afgelopen jaren onder particulieren en bedrijven heeft opgedaan. “De crowdfunding is gelukt zonder ooms en tantes.”

Relaties rustig opbouwen

Het succes van de crowdfunding geeft meteen aan waar de kracht van de zaak ligt. “Mijn bedrijf heeft vier groepen klanten: bedrijven, horeca, wijnliefhebbers en winkelend publiek. Mijn tijdbesteding ligt nu nog een beetje scheef. Op maandag en dinsdag is de winkel alleen op afspraak open. Dan kan ik op pad naar bedrijven en horeca, of komen de wijnliefhebbers exclusief langs. Op de ochtenden van de winkeldagen zorg ik voor inkoop en administratie.” In zijn vrije tijd ontwikkelt Wolbrink de relaties met ‘Oegstgeest’. “Mijn bestaande netwerk heeft mij hier prima gevonden, nu wil ik ook een netwerk opbouwen met bedrijven en liefhebbers in de regio Rijnland. Dat heeft tijd nodig en die heb ik er voor over. Zowel bij de liefhebbers als bij de horeca drijft de handel toch op een vertrouwensband en dat mag langzaam groeien.”

Kennis is essentieel

“Ik ben de wijnhandel niet ‘ingerold’, ik heb er bewust voor gekozen. Ik wil wijn kennen en vind de formule van onze franchiseketen helemaal bij mij passen. Via de inkooporganisatie ben ik nauw betrokken bij de inkoop en ga ik ook mee naar wijngaarden. Ik steek er dagelijks veel energie in om te verkopen wat ik ken.” Dat is volgens Wolbrink de sleutel voor het succes: energie en kennis. “Je verstand van zaken ontwikkelen en energiek delen bindt klanten.”

Wijnkoperij de Gouden Ton

De Kempenaerstraat 85, Oegstgeest
T 071 – 303 1238
E oegstgeest@degoudenton.nl
W www.degoudenton.nl