Wed. J. de Bruyn & Zonen

|

“In het kort: wij zijn oersterk uit de crisis gekomen. Door vele kleine stappen hebben wij plekjes verworven in zeer gespecialiseerde logistiek. Die stappen zijn wij gaan zetten om problemen voor onze klanten te gaan oplossen. Op die manier is de dienst die wij leveren veel groter geworden dan heen-en-weer rijden. Zo groot dat een aantal van onze klanten niet meer zonder ons kan.” Xavier Duijn, directeur-eigenaar sinds 2001, krijgt na de succesvolle turnaround weer tijd voor andere dingen: “Ik heb nog zoveel plannen voor de toekomst.”

“’De Weduwe’ is een bekende naam in de wereld van de logistiek. Ik heb er niet eens over gedacht om de naam van het bedrijf te veranderen toen ik de zaak overnam. Naamsbekendheid is een groot bezit en wij stoppen alleen maar méér ‘imago’ in die naam. Bijvoorbeeld ons imago van ‘specialist in aparte dingen’.”

Het mooie van de specialisaties van ‘De Weduwe’ is dat zij nauwelijks zijn uit te leggen. Dat geeft aan hoezeer de werkzaamheden zijn geïntegreerd met die van de klant. Toch één voorbeeld: De chauffeurs hebben verstand van hun lading. Zoveel dat zij die lading zelf bij aflevering niet alleen uitladen, maar zelfs op hun plek zetten en deels monteren. Bijvoorbeeld bij liften en veiligheidskasten en bij het speciale zand dat waterzuiveringsbedrijven gebruiken. Duijn: “Dit soort logistieke uitdagingen gaan wij graag samen met onze klanten aan.”

Booming business

Logistiek manager Vincent Kuijf vervolgt: “Wij hebben de crisis al drie jaar achter ons. Wij zijn gegroeid van 36 naar ruim honderd medewerkers en hebben vacatures openstaan voor goed opgeleide chauffeurs. Iedere dag puzzelen onze planners zo’n tweehonderd opdrachten in de schema’s. Het tempo van de afgelopen vijf jaar is waanzinnig geweest.” Altijd een stapje harder lopen voor de klant zit in het DNA van het bedrijf. “Daar moet dan wel voldoende capaciteit voor zijn. Dus zijn wij enkele jaren terug onze klanten de nacalculatie van al onze diensten gaan laten zien. Gezien de tijd en de kwaliteit van ons werk betekende dat veelal een verhoging van de prijzen. Het was een enorm blijk van erkenning dat het gros van de opdrachtgevers bleef. Die maakten een rationele afweging: wij bleken voldoende belangrijk en voldoende kwaliteit te leveren om ons erbij te houden. Dat heeft ons veel goed gedaan.”

Zand of zand?

Eén van de specialiteiten van ‘De Weduwe’ is zand. Dat klinkt eenvoudig, bouw gerelateerd, maar is het juist niet. “Het zand dat wij opslaan, vervoeren en afleveren is vaak heel bijzonder spul dat een essentiële rol vervult in industriële processen, bijvoorbeeld als katalysator. Op dat gebied doen wij zoveel kennis op, dat wij daar stapje voor stapje meer marktaandeel krijgen. Zo doen wij inmiddels ook de logistiek van kalk voor de Nederlandse tapijtindustrie. Er is veel toekomst in logistieke diensten die niet standaard zijn.”

Wed. J. de Bruyn & Zonen

Nieuwveenseweg 30
2421 LD Nieuwkoop
T 0172 – 820 910
E info@weddebruyn.nl
I www.weddebruyn.nl