Van Dongen Reclame

|

Voor de deur van Van Dongen Reclame staat een gewone Volvo V40 met een opvallende paars-blauwe matmetallic kleur die sprankelt in de zon. Op de achterklep staat in kleine letters de naam van het bedrijf. “Nee, zo levert Volvo hem niet, die hebben wij in folie gewrapt.” Een mooi voorbeeld van de onopvallende manier waarop Van Dongen iets heel erg kan laten opvallen.

Pascal van Dongen keek op de kermis waar hij zelf met een attractie stond altijd goed om zich heen. Dan zag hij mogelijkheden collega’s te helpen met opvallende nieuwe belettering of een beter decor. “Dat heb ik jarenlang als hobby gedaan. Dan zat ik ’s ochtends te ontwerpen en stond ik ’s middags op de kermis. Dat ging niet meer samen. Toen heb ik mijzelf eerst een ontwerp-opleiding gegund en ben daarna Van Dongen Reclame begonnen. Dat bedrijf groeit als kool en wij zijn inmiddels met zijn vijven.”

‘Jullie spreken onze taal’

Van Dongen Reclame werkt voor ‘de ambulante handel’, de detailhandel en kerstmarkten. Ze maken bestickering voor bedrijfsauto’s, complete decors voor marktkramen en kermisattracties, vaandels en vlaggen en displays voor winkels. “Onze klanten komen natuurlijk uit mijn relatiekring in de kermiswereld, maar de gevestigde detailhandel is daar allang overheen gegroeid. En iedereen komt hier van ‘horen zeggen’. Kennelijk trekken onze ontwerpen niet alleen de aandacht van de klanten, maar ook van collega winkeliers. Wij gaan naar onze klanten toe of wij nodigen ze hier uit.”
En Van Dongen behandelt ze allemaal op basis van een paar simpele uitgangs-punten. “Je loopt bij ons direct door naar de tafel van de ontwerper. Wij gebruiken geen moeilijke termen en houden het graag simpel. Als je op de stoep staat maken wij tijd voor je. Wij doen wat we zeggen en gaan in onze service tot het uiterste.”

Met die werkwijze krijgt Van Dongen van zijn klanten te horen dat ‘hij hun taal spreekt.’ “En wij gaan altijd voor de beste kwaliteit, want net zo goed als klanten bij elkaar zien dat hun reclame er goed uitziet kunnen ze ook zien of iets níet netjes is gedaan. Dat risico gaan wij niet nemen.” Met de vele mogelijkheden die er op de markt te krijgen zijn krijgt Van Dongen vaak genoeg te horen dat iets elders goedkoper kan. “Dan ga ik ook die klant helpen met die aankoop bij een ander. Met een beetje goede wil staat hij later alsnog op mijn stoep.”

Creativiteit en inspiratie

Materiaalkennis is een vereiste voor Van Dongen en hij houdt zich – al jaren – goed op de hoogte door beurzen over ‘printing’ en ‘signing’ te bezoeken. Maar de échte uitdaging zit hem in het creatieve ontwerpen. “Voor iedere klant begin je met een leeg wit vel. Dan verdiep ik mij in de ervaring van de klant van mijn klant. Wat wil die zien, wat valt hem of haar op? Daar moet je rekening mee houden, terwijl je ervoor zorgt dat het past in de verwachtingen van je klant.”

Eigen vondsten

Inspiratie voor nieuwe ontwerpen doet Van Dongen op straat op. Zo zag hij wachtende ouders bij een spookhuis. “Daar heb ik een – met reclame beplakt – bankje voor bedacht. En op kerstmarkten in Hasselt en Antwerpen staan door mij bedachte afval-emmers met sfeervolle beplakking.” Met het oog alweer gericht op een nieuwe markt – belettering van trailers – zullen wij Van Dongen Reclame nog ver zien komen.

Van Dongen reclame

Röntgenweg 7, Alphen aan den Rijn
T 0172 419 661
E info@vandongenreclame.nl
W www.vandongenreclame.nl