Lehmann & Troost

|

Al na een paar minuten spreken heeft Bram Troost, directeur eigenaar, ons hoofd aan het duizelen. Hij legt in razendsnel tempo uit waar hij allemaal rekening mee moet houden: contracten, transport, prijsontwikkeling, het klimaat én de weersomstandigheden, inkopers van retailers, de mode en financiering. “En het belangrijkste is de bederfelijkheid. Alles dat wij doen moet snel.”

Telkens wanneer je het denkt te begrijpen komt dat woord ‘bederfelijk’ weer terug. “Hoe bederfelijker, hoe uitdagender. Wij werken met een team van zes handelaren aan het samenbrengen van vraag en aanbod. De vraag is in Europa, het aanbod komt uit de hele wereld.” Máár terwijl zij de markt afstruinen en deals proberen te maken tikt de klok verder en loopt de versheid van het product terug. “Onze handel is sneller en ingewikkelder dan de aandelenhandel. Het is de beurs maar dan bederfelijk en op krediet.”

Klanten aan twee kanten

“Wij vertegenwoordigen zowel de belangen van de boer als de belangen van de afnemer. Onze inkopers zijn tegelijkertijd verkopers, want hier bij ons op het kantoor ís de markt. Daarbij mikken wij overigens wel op markten waar wij verstand van hebben en waar wij een verschil kunnen maken.” En dat leidt er vaak tot; hoe bederfelijker, hoe beter onze functie tot zijn recht komt. “Verse groente en vers fruit. Dus eerder sla en aardbeien, dan aardappelen en uien. Prijs is natuurlijk belangrijk. Maar net zo belangrijk is precies weten wát de afnemer met het product gaat doen, hóe het getransporteerd kan worden, hóe laat de overslag plaatsvindt en welke etikettering erop moet.” Lehmann & Troost probeert zoveel mogelijk informatie te achterhalen bij de koper en de verkoper. “Al die informatie delen wij ook weer onderling in het team, zodat wij telkens de juiste combinaties weten te maken.” Iedere dag scherp is het motto.

Houd je woord!

“Als een deal een keer niet goed voor ons uitpakt, dan lopen wij niet weg van onze verantwoording.” Met klanten aan weerszijden is Lehmann & Troost de spreekwoordelijke ‘middle-man’. “Door vele partijen wordt gepoogd die positie er tussenuit te krijgen, veel transacties lopen heden ten dagen ook direct echter vraag en aanbod lopen nimmer parallel en door de bederfelijke aard van het product wat we verhandelen, is snelheid een noodzaak om die verschillen weggewerkt te krijgen en daar ligt ons specialisme. We staan voor ons woord en nee bestaat niet. Bij ons geen mitsen en maaren. En als wij er een keer naast zitten is dat onze pech.”

De hele wereld naar heel Europa halen

“Toen mijn opa na de oorlog begon was de vraag in Europa bijna onbegrensd. Dat hield aan tot 10-15 jaar na de ‘val van de Muur’ waarbij vele nieuwe afzet markten ontstonden.” Inmiddels is inzicht in oogsten, kennis van de markt en van lokale omstandigheden veel belangrijker. “Er zijn geen nieuwe markten meer te ontwikkelen.” en het is geen eenrichtingsverkeer meer. “Nederlandse kwekers zijn zelf ook uitgeweken naar Oost-Europa. Hun spullen moeten juist weer deze kant op of naar ergens anders in Europa. Wij houden zicht op een grote variatie van omstandigheden die iedere deal weer anders maakt.”

Als je dacht dat de handel in groente en fruit rechttoe rechtaan was dan moet je eens op bezoek bij Bram Troost in Waddinxveen.

Lehmann & Troost
Transportweg 33, Waddinxveen
T 0180 631 011
E info@lehmann-troost.nl

W www.lehmann-troost.nl