L.R. van Maren

|

“Ze doen tóch gekkere dingen dan je denkt”, zegt Van Maren, “van tevoren vertellen ze je waar ze met vakantie gaan en dan hoor je achteraf dat ze ‘toch nog even de beek hebben genomen’ of ‘de berg zijn opgereden’. Daar moet de auto dan wel klaar voor zijn.” De auto, dat is één van de vele modellen Land Rover, die Van Maren tip top in orde voor je houdt. “Let op hoor, het zijn wel allemaal klasseauto’s met uitstekende technologie, die gebouwd zijn voor zware omstandigheden. Moet je ze wel in conditie houden.”

“Voor mijn klant is de auto de spil van vele activiteiten. Ze gaan ermee kamperen, ze rijden het halve hockey-elftal ermee rond of trekken er een aanhangwagen mee. Je hebt zo’n wagen niet om ermee van A naar B te rijden, maar ook niet om hem in de schuur te laten staan.” Maar omdat je zoveel verschillende dingen met de Land Rover kunt doen en omdat iedere wagen unieke sterke en zwakke punten heeft wil Van Maren alles van een klant kennen. “Wij vragen een klant om op een zaterdag naar de zaak te komen. Dan ontvangen wij hem in onze ‘huiskamer’ en nemen wij alles dat wij willen weten en wat hij of zij van ons verwacht door.” Wensen, rijgedrag, verwachtingen en de portemonnee worden in meerdere gesprekken afgehandeld, totdat er een projectmatig plan ligt. “Dat loopt vaak over jaren. Het eerste doel is dat hij – veilig – rijdt, want anders heb je er helemaal niets aan. Daarna zetten wij wensen voor aanpassingen op een rijtje. Tenslotte zorgen wij er per seizoen voor dat de auto geschikt is voor bijvoorbeeld een vakantie naar IJsland, terreinrijden in de Ardennen of het slepen van een paardentrailer.”

 

Bijzonder merk

Land Rover is een ruig merk dat niet zo heel veel deed aan marketing. “Als je een nieuwe Land Rover kocht en zei dat je er ook comfortabel mee wilde rijden, dan kreeg je meteen een Range Rover aangeboden. Bij ons kun je terecht om die Land Rover aan je wensen aan te laten passen. Daarvoor gebruiken wij alleen maar originele onderdelen, omdat die naar de juiste kwaliteitseisen zijn gemaakt.” Nu het merk wat meer mogelijkheden biedt – zoals de Evoque of een nieuwe Defender die waarschijnlijk in twee of drie uitvoeringen zal komen – zal Van Maren zich een beetje moeten aanpassen. “Maar dat valt ook weer mee, want sommige Evoque of Freelander rijders stromen door naar de andere modellen.”

Nog altijd spijt van één keer ‘Nee verkopen’

Sinds Van Maren zich in 2002 toelegde op Land Rovers heeft hij één keer ‘Nee verkocht’. Daar heeft hij nog altijd spijt van. “Wij doen alle gewone werkzaamheden van een garage, behalve verkoop. Wij hebben nog nooit reclame gemaakt maar zijn toch goed doorgegroeid. Dat komt deels omdat rijders van Land Rovers elkaar het adres in Katwijk doorgeven en deels omdat het gewoonweg goed gaat met het merk.” Maar Van Maren is ook hét adres voor aanpassingen en restauraties. “Er wordt veel gerommeld met deze wagens en soms zijn ze stokoud. Wij maken van iedere wagen weer het apparaat waar je onder alle omstandigheden op kunt vertrouwen. Dat zijn lange projecten en die moeten wij met het ‘gewone’ werk goed inpassen. Eénmaal heb ik een project geweigerd. Dat doe ik nooit meer, dan maar wat later klaar.” Heeft de klant het hem kwalijk genomen? “Gelukkig niet, hij is er nog steeds.”

Land Rover Van Maren

Scheepmakerstraat 29, Katwijk
T 071 – 402 2278
E vanmaren@planet.nl
W www.vanmarenbv.nl