KlusWijs

|

Huibert Guijt is zelf maar twee jaar jonger dan de zaak die zijn vader begon in 1966. Een goed-lachse ondernemer die alles uitprobeert en het goede behoudt. Daarmee heeft hij de zaak onmisbaar gemaakt voor een nog altijd groeiende klantenkring. “In de winkel leveren wij kennis en een breed assortiment, wij doen timmerwerk en ik lever spullen via Internet. Ik blijf niet stil zitten.”

Guijt heeft een scherp oog voor de ont-wikkelingen in de markt. “KlusWijs is een jonge, landelijke keten die is voort-gekomen uit de samenwerking van doe-het-zelfzaken die aan het einde van alle Doeland-ketens in 2010 verder wilden met hoge kwaliteit, goede prijzen en veel service en kennis. Onze zaak was een van de eersten in die nieuwe keten. Het was een goede zet midden in ‘de crisis’, want leveranciers wilden dolgraag verder met zaken die wel goed draaiden.”

Liefhebbers in de zaak

Naast een bedrijfspand in eigen bezit is de kennis en kwaliteit van het personeel volgens Guijt de belangrijkste reden van dat succes. “Wij zijn een rasechte doe-het-zelfzaak. Mensen komen bij ons voor kleine klusjes in en om het huis. Wij moeten hen daarbij kunnen helpen met verstand van zaken. Daarom ben ik erg blij met een stel ‘senioren’ in de zaak die met veel kennis en liefde voor het vak meewerken. En zelfs mijn jongste medewerker van 23 loopt hier al bijna tien jaar mee. Samen bieden zij de klant veel meer dan de vakkenvullers bij de grote zaken.”

Toch is het assortiment van KlusWijs bijna net zo breed als bij die grotere zaken. Ook hier vind je naast schroeven en moeren, mooie spullen voor het interieur en naast een volledige zaag-afdeling alle mogelijke sanitair. “Vergeet niet dat vrouwen de helft van onze bezoekers zijn. Die komen bij ons voor het minder zware werk of omdat ze niet op hun man willen wachten tot de klus geklaard is.” Die volstrekt andere aard van zijn zaak betekent volgens Guijt een onbezorgde toekomst. “De grote zaken (Karwei, Gamma, Praxis) hebben het zwaar. Die staan onder druk van bouw-markten als Hornbach en van het internet.”

Net zo lang op knoppen drukken tot het werk

Is ‘het internet’ geen probleem voor Guijt en zijn KlusWijs dan? “Het is leuk om als ondernemer met je tijd mee te gaan. In de afgelopen jaren heb ik een aantal zaken onder handen genomen. Ons voorraad-beheer is volledige geautomatiseerd. Zodoende ziet de zaak er voldoende vol uit. Dat zien klanten gewoonweg.” Net zo belangrijk is het ontwikkelen van internet. Guijt: “Ik druk net zo lang op knoppen tot het werkt. Wij zetten heel regelmatig berichten op onze Facebook-pagina. Niet eens altijd over de winkel. Maar nu hebben wij zoveel volgers, dat je het effect van een commerciële aan-bieding meteen merkt in de winkel.”

En dat is niet het enige waar Guijt mee onderneemt. Doehetzelfcentrum.nl is zijn eigen webshop ‘voor alle klussers’. Ook daar een mooi assortiment van gewone doe-het-zelfspullen. Maar hier steekt hij ook nog extra tijd in. “Wij hebben de winkel prima op orde dus ik heb tijd om hier zaken uit te proberen. Zo promoot ik via de webshop spullen naar aanleiding van vragen in de winkel. Voorbeelden zijn de ‘IKEA-bout’ of raamfolie. Zelfs de leveranciers beginnen zich af te vragen waarom ze daarvan juist in Katwijk zoveel moeten leveren!” Een deel van die internethandel vindt zelfs plaats via Bol.com en Beslist.nl. “Als dat goed gaat laten wij het zo en anders proberen wij weer iets nieuws.”

Kluswijs compact/Doehetzelfcentrum.nl

Wassenaarseweg 15, Katwijk
T 071 – 402 9672
E info@kluswijskatwijk.nl
W www.kluswijskatwijk.nl