Homma Elektrotechniek

|

Fred Kortekaas, directeur van Homma Elektrotechniek BV, ziet in zijn branche twee soorten bedrijven: projectbedrijven en relatiebedrijven. “Homma is een echt relatiebedrijf. Projectbedrijven richten zich op dienstverlening aan afzonderlijke opdrachten, wij willen een klant langere tijd voor verschillende soorten klussen bijstaan. Wij ondernemen uit ons hart. Bert Homma en ik hebben ons dan ook nooit managers gevoeld.”

Net vóór de viering van het dertigjarig bestaan van het bedrijf spreek ik Fred Kortekaas, directeur/eigenaar van Homma Elektrotechniek BV. Samen met oprichter Bert Homma heeft hij het bedrijf de afgelopen jaren een flinke slinger gegeven, zodat het nu een volledig diensten-pakket voor de particuliere en zakelijke markt levert. “Bert begon in 1987 met elektrotechniek voor de particuliere en klein zakelijke markt en voegde daar later ook inbraakbeveiliging aan toe. Na mijn komst bij het bedrijf in 2005 is het dienstenpakket uitgebreid op het terrein van utiliteittechniek en industriële automatisering. In 2015 heeft Bert het algemeen directie schap aan mij overgedragen en ik heb tegelijkertijd een managementteam opgericht, zodat het leiden van het bedrijf teamwerk blijft.”

Mensenwerk

Voor Kortekaas is het benadrukken van mensenwerk en samenwerking belang-rijk. Dat hoort bij de strategie om relaties op te bouwen. “Bij ons staat opleiden en ontwikkelen van medewerkers centraal. Om dit te benadrukken hebben wij onze eigen “Homma academy”. Onder deze naam verzorgen we opleidingen, instructies en training voor onze medewerkers. En tenslotte hadden wij – al vóór de overheid dit aan bedrijven van onze omvang verplicht stelde – twee ‘minder-validen’ in dienst genomen. Deze mensen verdienen het ook om maatschappelijk betrokken te zijn en dus een betaalde baan te hebben.”

En de klanten dan?

Hoe gaat Homma dan om met klanten? “Om te beginnen doen wij liever niet aan koude acquisitie. Als relatiebedrijf proberen wij in contact te komen met opdrachtgevers voor wie wij iets kunnen betekenen op langere termijn. Klein dagelijks onderhoud van kantoorgebouwen of  domotica installaties vinden wij dan ook net zo interessant als de opdracht voor de bekabeling en regeltechniek voor een industriële machine.” Een klant heeft bij Homma een eigen contactpersoon, die alle mogelijke diensten kan overzien en kan terugvallen op collega’s.  “Juist door onze focus op mensenwerk en luisteren in plaats van praten, kunnen wij goed inspelen op almaar veranderende wensen bij de klant en snel schakelen bij het aanbieden van nieuwe technische oplossingen.”

Groei, geen doel op zichzelf. Ontwikkeling, ja

“Groei is voor ons geen doel op zichzelf, wat wij willen is groeien op basis van toegevoegde waarde en kennis van medewerkers en organisatie.” Het toepassen van nieuwe technieken en applicaties is voor Kortekaas en de zijnen een kans om het bedrijf verder te ontwikkelen. “Je ziet dit onder andere in de particuliere markt. De ontwikkelingen op het gebied van wooncomfort zijn reuze leuk. De luxe die mensen in een auto al jaren gewend zijn – zoals automatische klimaatregeling – is nu ook voor woningen beschikbaar. Een ander voorbeeld is het opstarten van aanwezigheidssimulatie van de verlichting bij het niet aanwezig zijn in de woning. Of het met een druk op de knop activeren van een verlichting scene.Er komen nog zoveel dingen op ons af: al je apparaten in kantoor of thuis aansluiten op internet  (Internet of things), levens-bestendig bouwen, 3D zonnepanelen of “smart grids” met decentrale energie opslag waarmee je écht van het energie net ontkoppeld kan worden.

Homma, duurzame installateur

Wij leven op de creditcard van onze kinderen. Daarom zijn wij ons zeer bewust van de noodzaak van adviseren, toepassen en gebruiken van duurzame materialen en oplossingen. Deze materialen zijn inmiddels ruimschoots binnen bereik gekomen voor het gewone MKB.” Homma levert en installeert onder andere duurzame wooncomfort oplossingen, oplaadpunten voor auto’s en zonne-energie installaties.

 

Homma Elektrotechnische oplossingen BV

Vennestraat 21, Lisse
T 0252 416 054
E info@hommabv.nl
W www.hommabv.nl