Garage Johan Oldenhage

|

Johan Oldenhage van garage Johan Oldenhage in Nieuw Vennep is er nuchter in: “Iedere ondernemer doet zijn stinkende best om de klant in de watten te leggen, maar misschien doet de één dat net even anders dan de ander.” Met de nominatie voor de Sterkste Schakel doet Citroën Garage Johan Oldenhage het blijkbaar ‘wel aardig’. Een understatement, want bij Citroën Nederland staan ze al een aantal jaar op nummer 1 van de 160 dealers als het om klanttevredenheid gaat en ook de recensies op de sites van ANWB en BOVAG zijn alleen maar lovend.

Johan begon in 1996 voor het garagebedrijf van zijn vader als monteur en werkte zich op tot chef-werkplaats. Vier jaar terug kreeg hij de kans een deel van de activiteiten, de reparatiewerkzaamheden, over te nemen. Het bedrijf groeide al snel uit zijn jasje waardoor een jaar terug het bedrijf verhuisde naar een pand aan de Tarwestraat. Omdat je als ondernemer je kansen moet spreiden, startte Oldenhage als enige in Nederland drie jaar terug met het spoelen van automatische versnellings- bakken. Begin dit jaar werd de verkoop van nieuwe en tweedehands Citroëns aan de activiteiten toegevoegd en ook dat bleek een goede keuze. “Van niets naar meer dan 60 verkopen in een jaar, daar ben ik tevreden mee”, zegt de garageeigenaar.” Het wordt me blijkbaar gegund en dat is erg mooi.”

Leren in Jordanië

De vraag wat Oldenhage anders doet dan collega-bedrijven vindt hij lastig te beantwoorden. “Ik denk dat het meespeelt, dat wij ons werk écht leuk vinden en met plezier doen. Een onderdeel vervangen kan iedereen, maar wij willen met elkaar uitvinden hoe je iets kunt repareren. Wij nemen de tijd om dingen te ontdekken en ons in de techniek te verdiepen. Als voorheen automatische versnellingsbakken kapot waren, was vervangen vaak de enige optie en dat is kostbaar. Ik leerde een jongen uit Jordanië kennen die mij in zijn land het reviseren van automatische versnellingsbakken eigen heeft gemaakt. Wij zijn de enige Citroendealer in Nederland die automatenbakken kunnen reviseren. Ik vind het schitterend dat wij dit hebben bereikt. Het heeft onze klanten en dus ook onze garage veel gebracht.”

Niet normaal

Naast dat het plezier voorop staat, vindt Johan Oldenhage heldere communicatie belangrijk. “Alles is mogelijk bij ons, maar het één kost nu eenmaal meer dan het ander. Als je dat van tevoren communiceert, staat de klant niet voor verrassingen. Maar boven alles moet je eerlijk werken. Ik adviseer een klant eerder iets in drie stappen te doen dan alles in één keer. Zo spreiden ze de kosten.” Dat de klant tussentijds gaat ‘shoppen’, is Oldenhage niet bang voor. Want als je mensen netjes helpt, komen ze terug en daarmee werkt de garage aan relaties voor lange tijd.

Leuke klanten

Garage Oldenhage een lokale garage? Niet echt. Als actief deelnemer en sponsor van o.a. het Citroën-forum en de C5-club, kan Johan Oldenhage rekenen op klanten uit het hele land. “We hebben zelfs klanten uit België, Duitsland en Frankrijk, ja daar waar Citroën vandaan komt, die bij ons voor hun onderhoud en reparaties komen. En nog klanten die destijds al bij mijn vader kwamen. Ik kan niet anders zeggen: wij hebben leuke klanten en ik ben erg blij met de gunning die ik van hen krijg.”

Garage Johan Oldenhage b.v.

Tarwestraat 9
2153 GE Nieuw Vennep
T: 0252 – 67 50 41
E: directie@oldenhage.citroen.nl
I: www.oldenhage.com