De Dyck

|

In 2003 neemt Reinier Kempenaar, derde generatie boer aan de Woudsedijk, een radicaal besluit: “Op deze plek in Nederland kun je niet voldoende rendabel boeren. En omdat wij niet willen verhuizen moeten wij hier zoeken naar andere toegevoegde waarde.” Dat werd het concept van ‘de Dyck’, een plek waar het goed toeven is en waar goede streekproducten worden geteeld en opgediend. De boerderij onderging een metamorfose en is nu – behalve boerenbedrijf – een prachtig uitgeruste evenementen- en vergaderlocatie met een uitstekend restaurant.

Hoe wordt een boer een horecamanager? Kempenaar vertelt: “Dat gaat niet zonder vallen en opstaan. Ik merkte dat ik uit een beschermd milieu kom: in de wereld van boeren onder elkaar kent men elkaar, rekent men op elkaar en is men dus goed van vertrouwen. Bij het zaken doen buiten die wereld moest ik die verwachting laten vallen. Aan de andere kant blijkt het ook daar gewoon om ‘boerenverstand’ te gaan. Handel vanuit je gevoel, maar beschouw je eigen gevoel nuchter.”

Groots aanpakken

“Op het moment dat wij besloten het bedrijf uit te breiden heb ik doorgezet op de grootst mogelijke schaal. Daarom hebben wij hier nu een volledig restaurant, waardoor wij op culinair gebied behoorlijk wat aankunnen. Wij ontvangen tot 200 mensen tegelijkertijd in verschillende ruimtes en met verschillende arrangementen. Bedrijven komen hier voor trainingen, vergaderingen en feesten. Er wordt bij ons getrouwd – wij zijn een officiële trouwlocatie – er worden jubilea gevierd of er wordt gerouwd. En uiteraard serveren wij lunch en diner voor de bezoeker.”

De 30 hectare grond van de boerderij is stevige klei. Er groeit graan en aardappelen en in een uitdijende moestuin staan ‘vergeten groente’ als koolrabi, aardperen en Hollandse knoflook. “Wij hebben een goede chef-kok die gebruik maakt van de producten van ons eigen land. En als onze klanten het leuk vinden kunnen zij de groente eerst zelf komen oogsten: dat is dan meteen een leuk uitje of teambuilding.”

Zeven miljoen klanten

“De boerderij ligt midden in de Randstad, we zitten vlak bij zeven miljoen consumenten. Dat zijn de buren die wij graag willen laten beleven hoe mooi het produceren van voedsel is. Voor hen hebben wij onze deuren opengegooid. In het gewone boerenbedrijf lever je je oogst aan een koper, die dan meer of minder tevreden is. Het mooie van wat wij nu doen is de directe reactie van de klant. De klant waardeert wat je voor hem betekent: in de bediening of de kwaliteit. Tevreden klanten zie je vervolgens terugkomen. Of andere mensen sturen. Daar leren wij van. Zo zetten wij bewust wat meer ervaren krachten in bij zakelijke gelegenheden: zo ziet de klant een bekende, die weet wat hij verwacht.”

De Dyck

Woudsedijk zuid 32
2481 NB Woubrugge
T 0172 – 500 590
E info@dedyck.nl
I www.dedyck.nl