Bitterzoet Business Bouwer

|

De naam Bitterzoet voor haar bedrijfsadviespraktijk ligt voor Inge Schrier volledig voor de hand. “Ondernemen heeft bitter en zoet, maar mijn adviezen ook. Dat geef ik namelijk gevraagd en ongevraagd, en terwijl wij mikken op het zoet, moet er soms wat bitters weggewerkt worden.” Op haar website geeft ze haarfijn aan waar het haar om gaat: ‘Valt het ondernemen wat tegen? Daar wil ik je mee helpen.’

“Ondernemers weten natuurlijk prima wat ze zelf willen. En toch wil dat niet zeggen dat alles maar vanzelf gaat.” Want je moet je product of dienst ontwikkelen, je moet er klanten bij vinden en je bedrijfsvoering op poten zetten. Daar kan van alles bij komen kijken waar een ondernemer niet eerder mee te maken heeft gehad. “Eigenlijk heb ik twee uitgangspunten: een ondernemer heeft niet altijd scherp voor ogen wat er nodig is en een ondernemer heeft niet altijd energie om ergens aan te werken.”

Na jaren werk als marketeer voor de Rabobank is Schrier begin 2016 voor zichzelf een adviespraktijk begonnen. Waarom deze? “Omdat ik mij kan herinneren wat er gebeurde toen mijn vader voor zichzelf begon: hij kwam niet meer aan het eigenlijke werk toe. Toen ging de lol eraf. Dat wil ik graag helpen voorkomen.”

Inzicht en energie

Wanneer je Schrier inhuurt dan krijg je om te beginnen een energieke persoonlijkheid met een heleboel plezier over de vloer. Beter gezegd, dan kom je bij haar over de vloer, of je gaat samen ergens naartoe. “De locatie van een coachingsgesprek is essentieel. Ik heb snel gemerkt dat ik aan de keuken- of cafétafel de beste resultaten behaal. Mijn klanten zijn dan uit hun werkomgeving. Dus weg van de afleiding en/of de stress. Dat heeft een positief effect op de ‘zin om te werken’; ik probeer het leuke te benadrukken.”

Het tweede punt is het boven water halen van de hobbels die een ondernemer ervaart. “Ik wil het naadje van de kous weten. Waarom gaat het bij jou zoals het gaat? Hoe zie je je bedrijf en hoe heb je het georganiseerd?”Om effectief te zijn moet Schrier zo snel mogelijk snappen hoe een ondernemer werkt. “Dan kan ik ze vervolgens een spiegel voorhouden. Dat is het eerste bitterzoete moment: ‘Ik heb je begrepen en dit moet er gebeuren.’ Daar laat je ze dan natuurlijk niet mee zitten.”

Tien dingen doen

Zodra Schrier en haar klant helder zicht hebben op ‘de zaak’, begint het coachende werk; zeg maar het bouwen aan de business. “Inzicht geeft ondernemers het vertrouwen in zichzelf en hun product/dienst terug. Daarna is het zaak om praktisch en concreet te maken wat er moet gebeuren. Daar maken wij een werkbaar lijstje van. Dat maakt ondernemen een stuk leuker. Ik haal naar boven wat zij zelf al willen. Maar ik houd ook mijn vinger aan de pols voor de uitvoering.”

Practice what you preach

“Ik ben zelf een fervent gebruiker van Facebook. Eens in de week plan ik berichten voor iedere werkdag. Zo blijf ik dagelijks zichtbaar, zonder dagelijks werk eraan. Sinds september plaats ik ook wekelijks een video.” Daarmee volgt ze haar eigen advies op om meer te doen aan marketing en communicatie. “Ik vind het niet heel erg leuk, maar heb mijzelf in december een lunch met belangstellende volgers beloofd om te evalueren.” Bitter en zoet.” 

Bitterzoet Business Bouwer
Overbeek 52, Noordwijk
T 06 40 786 846
E inge@bitterzoetadvies.nl
W www.bitterzoetadvies.nl