BCB Berging, Pechhulp en Autotransport

|

De 23 bergingsauto’s van BCB rukken vanuit Roelofarendsveen, Hillegom en Rijswijk zo’n 25.000 keer per jaar uit om gestrande automobilisten te hulp te schieten, 24 uur per dag, zeven dagen in de week. “De bestuurder staat bij ons op één.”

Eigenaar Hans Rekké startte zijn bergingsbedrijf op 1 januari 1993 met zo’n 700 opdrachten per jaar. In dat jaar kon hij de contracten en de bijbehorende auto’s plus goodwill overnemen van de toenmalige Peugeot-dealer Schoonderbeek, die ook bergingswerk deed en waar Hans Rekké verantwoordelijk was voor deze afdeling.

Alarmcentrales

De jaren daarna groeide het bedrijf geleidelijk groter. In 2010 verhuisde BCB van Hillegom naar een nieuw pand nabij de A4 in Roelofarendsveen. In 2011 nam Rekké collega-bedrijf Vogelaar in Rijswijk over, dat onder deze naam is blijven opereren. BCB doet zijn werkzaamheden onder andere in opdracht van de vijf alarmcentrales die Nederland telt. Zij vertegenwoordigen de meeste verzekeraars, leasebedrijven en pechhulpverzekeraars. Dit gebeurt globaal in het gebied tussen Amsterdam, Rotterdam en Alphen aan den Rijn.

Hans Rekké: “Gelukkig weten ook steeds meer garages en dealers ons te vinden. Zij huren ons in om hun klanten te helpen op het moment dat deze met pech staan. De monteur die ze anders hiervoor op pad sturen, kan nu in de garage zijn geplande werkzaamheden blijven doen.”

Hoe heeft Hans Rekké zijn vak zien veranderen de afgelopen jaren? “Doordat de auto’s en de wegen steeds veiliger zijn geworden, onder andere dankzij de introductie van de rotonde, is het aantal aanrijdingen de afgelopen tien tot vijftien jaar sterk afgenomen. Sinds twintig jaar bieden de bergingsbedrijven ook pechhulp, bijvoorbeeld bij een lekke band of een lege accu. Het leeuwendeel van het werk is op dit moment dan ook pechhulpverlening.”

Traumatische ervaring

“We moeten laveren tussen de belangen van de verzekeraars enerzijds en de bestuurder anderzijds voor wie een aanrijding vaak een traumatische ervaring is,” gaat Rekké verder. “Wij stellen ons in dat soort gevallen neutraal en onafhankelijk op, maar ook sociaal, want vaak weet de automobilist niet wat hij moet doen. Daarom staat de bestuurder op één. Wij vertellen hem duidelijk wat we doen en hoe we helpen, vaak met vervangend vervoer of een taxirit naar huis, afhankelijk van de polisvoorwaarden. De bedoeling is dat opdrachtgever én automobilist tevreden zijn.”

“Het is knokken voor je handel,” zegt Hans aan het einde van het gesprek. “Maar dat hoort bij het ondernemerschap. Net als zoeken naar nieuwe activiteiten. Zo zijn we bijvoorbeeld drie jaar geleden een bandenhotel begonnen. In ons bedrijf liggen zo’n duizend sets zomer- en winterbanden opgeslagen van particuliere klanten, garages, dealers en leasemaatschappijen. En wat verder leuk is om te vermelden, is dat we het eerste bergingsbedrijf waren dat een hybride vrachtwagen in gebruik nam. Ook hebben we zonne- panelen op het dak liggen. Ik vind dat je als ondernemer op maatschappelijk gebied een steentje moet bijdragen. Want al die kleine beetjes bij elkaar vormen met elkaar een hele grote berg.”

BCB Berging, Pechhulp en Autotransport

Bedrijventerrein De Lasso
Cilinderweg 43
2371 DZ Roelofarendsveen
T 088 – 237 44 64
I www.bcb-bv.nl
E info@bcb-bv.nl