Autobedrijf Van Harten

|

Gert-Jan van Harten zette samen met zijn moeder het bedrijf van zijn vader voort wanneer die twee jaar geleden plots kwam te overlijden. “Dat was natuurlijk niet de bedoeling, maar ik had er wel de ambitie voor. Net als hij heb ik benzine in de aderen en koos ik een opleiding als technisch specialist voor de autobranche. Daarna deed ik ervaring op bij andere autobedrijven in de regio. Zo konden wij honderden trouwe klanten uit de omgeving blijven bedienen.”

Van Harten sr. begon ruim vijftig jaar geleden met het repareren van auto’s in een schuur op het erf van de boerderij. Daar groeide het werk al snel uit, waarna hij verhuisde naar een garage in Noorden. Toen ook dat te klein werd streek het bedrijf in 1984 neer in een van de eerste panden op bedrijventerrein De Olm. Van Harten jr.: “Wij hebben hier alle ruimte voor het garagewerk. Ook voor een beperkt aanbod aan occasions hebben wij hier genoeg ruimte.”

Wáár zit het defect?

Wanneer je garagebedrijven spreekt over de toekomst, dan komt het gesprek al gauw op de toename van elektronica in de autotechniek. “Ik heb grote belangstelling om de ontwikkelingen op dat gebied goed te volgen. En heb daarvoor al de nodige gespecialiseerde trainingen gevolgd. Ieder goed universeel garagebedrijf heeft tegenwoordig wel de beschikking over de juiste computerapparatuur om defecten in de elektronica van een auto ‘uit te lezen’. Maar daarmee ben je er nog niet. Want soms kan die apparatuur hooguit aangeven in welk systeem of circuit het defect zit.”

Van Harten jr. legt uit: “De échte diagnose stellen is daarna nog steeds moeilijk. Een niet-gespecialiseerde monteur zal een onderdeel kunnen vervangen, maar stel dat het probleem daarmee niet verholpen is. Dan zit het dus in de software, of wellicht in de bedrading. Om dat te bepalen heb je een oscilloscoop nodig, waarmee je de dataconnecties kan testen. Of een digitale compressiemeter; het is allemaal serieuze high tech geworden. Even een onderdeel verwisselen is er niet meer bij.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat je een klant niet van het kastje naar de muur stuurt. Hij komt met zijn probleem bij jou en mag terecht verwachten dat jij het hele probleem kunt overzien en repareren. Daarom investeer ik tijd en geld om ook dat soort technologie onder de knie te krijgen.”

“En vergeet niet dat de nieuwe auto’s van nu, die tjokvol elektronica zitten, zo’n tien tot vijftien jaar meegaan. Als die een elektronisch defect heeft aan de ABS, dan kan je daar natuurlijk prima mee blijven rijden. Maar die komt over drie jaar niet meer door de APK.”

Honderden klanten in de regio

Er is genoeg werk voor de garage en dat wordt langzamerhand steeds meer. Met twee man in de werkplaats en mevrouw Van Harten achter de telefoon kunnen zij het goed aan. “En dat terwijl wij nauwelijks reclame maken. De meeste klanten komen toch via-via. Wij staan gelukkig goed bekend in de regio en daarom doen wij ook graag iets terug voor onze omgeving.” Op de prima website van het bedrijf staat een aardig lijstje van lokale activiteiten die met liefde worden gesponsord.

Autobedrijf Van Harten

Industrieweg 35
2421 LK Nieuwkoop
T 0172 – 574 343
E info@autobedrijf-vanharten.nl
I www.autobedrijf-vanharten.nl